Gejala Kelemumur dan Punca

Gejala Kelemumur dan Punca

Kelemumur adalah masalah biasa yang berlaku dengan lebih daripada 60% daripada rakyat secara amnya. Kemerosotan nilai dalam kesihatan semula jadi dalam tubuh menyebabkan ketidakseimbangan tertentu yang mencetuskan pembangunan kelemumur. Apabila masalah itu mendapat amat teruk ia dikenali sebagai dermatitis seborrhoeic yang menumpahkan berlebihan kulit mati pada kulit kepala.

Menurut pakar-pakar, keadaan ini adalah disebabkan oleh pertumbuhan Malassezia, iaitu kulat. Hasil daripada pertumbuhan kulat ini kulit mati pada kulit kepala mula menumpahkan sangat cepat. Terdapat beberapa sebab yang boleh mencetuskan pembangunan kelemumur yang mana mencuci yang tidak teratur dan bilasan yang tidak mencukupi adalah salah satu punca utama. Penggunaan air panas juga boleh menyebabkan kelemumur dan sebagainya boleh pendedahan berlebihan kepada udara panas dengan menggunakan pengering rambut.

Yang dinyatakan di atas adalah sebahagian daripada faktor-faktor luaran yang boleh mencetuskan masalah ini. Walau bagaimanapun terdapat beberapa sebab-sebab dalaman yang juga boleh membawa kepada pembangunan kelemumur di dalam badan. Ketidakseimbangan hormon disyaki menjadi salah satu faktor utama yang menyumbang kepada masalah ini. Begitu juga, orang-orang dengan kesihatan yang kurang baik dan sistem imun yang lemah lebih cenderung untuk berhadapan dengan masalah ini. Tetapi secara semulajadi mengekalkan kebersihan yang rendah juga akan membawa kepada penumpahan berlebihan kulit pada kulit kepala anda. Pakar juga menunjukkan bahawa tekanan emosi dan kurang rehat adalah antara punca utama. Punca utama yang lain termasuklah alahan, hipersensitiviti, penggunaan yang berlebihan lemak tepu, penggunaan berlebihan gula dan kanji pemakanan yang tidak betul. Kecenderungan keturunan genetik anda juga boleh mempengaruhi sifat kelemumur anda.

Jika anda mengalami kelemumur berlebihan kerana apa-apa sebab di atas maka ia adalah penting untuk menyedari pelbagai aspek luaran yang boleh memberi kesan negatif kepada keadaan anda. Orang yang mempunyai kelemumur akan menghadapi masalah yang lebih besar jika mereka gunakan berterusan gel rambut dan semburan. Perubahan cuaca juga boleh memberi kesan kepada keadaan kulit kepala anda. Kelemumur cenderung untuk menjadi lebih teruk pada musim sejuk. Pemanasan dalaman yang kering juga merupakan salah satu faktor-faktor luaran yang terkemuka yang akan meningkatkan pembentukan kelemumur. Pelbagai produk rawatan rambut seperti bahan kimia pewarna rambut, semburan rambut, pengering tamparan dan curlers kepala elektrik juga boleh memberi kesan kepada keadaan anda.

Tanda-tanda biasa kelemumur termasuk kulit kering dan bersisik serta berminyak mencari patch dan kepingan putih pada kulit kepala. Ini serpih cenderung untuk jatuh dan sering dapat dilihat pada bahu dan belakang orang yang mengalami masalah ini. Dalam kes-kes mudah mengelupas yang akan diiringi oleh keradangan pada kulit kepala dan kemerahan pada patch. Tambahan pula ia juga boleh menyebabkan jangkitan kulit kedua yang adalah perkara biasa dalam remaja. Kulit kepala yang gatal-gatal serta gatal-gatal sensasi di kening, janggut dan bahagian-bahagian badan yang lain juga tanda-tanda lazim kelemumur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar