Homeopati - Adakah ia Benar-benar Berfungsi?

Homeopati - Adakah ia Benar-benar Berfungsi?

Homeopati adalah satu bidang perubatan alternatif mempunyai bilangan hampir sama penyokong menyifatkannya sebagai satu-satunya rawatan yang benar dan pengkritik memanggil palsu muktamad. Ia adalah sangat popular di negara-negara membangun terutama di kalangan yang kategori orang yang mencari rawatan arus perdana dan ubat-ubatan yang sangat mahal. Jadi adakah ia benar-benar berkesan? Terdapat laporan vouching untuk keberkesanan serta ketidakberkesanan dan ini adalah jenis tunda-o-perang yang homeopati telah menghadapi selama bertahun-tahun

Semuanya bermula apabila Dr. Samuel Hahnemann Pakar Perubatan Jerman abad ke-18 diakui bahawa rawatan kemudian perubatan seperti pencahar, pendarahan dan melepuh plaster lebih berbahaya daripada yang berkesan. Rawatan ini hampir tidak bertamadun yang menjadikan beliau membangunkan teori yang hampir sama dengan konsep vaksin hari ini dengan perbezaan yang Hahnemann dicadangkan sebagai ubat dan vaksin adalah langkah pencegahan. Ubat-ubatan homeopati adalah berasal daripada tumbuhan, haiwan atau mineral menggunakan semangat diperbetulkan sebagai asas, maka ia boleh dipanggil terapi semula jadi yang bekerja di atas prinsip merangsang sistem badan sendiri imun untuk melawan penyakit.

Ia mendapat populariti yang besar pada tahun 1830 apabila Eropah menghadapi wabak taun dan doktor konvensional mempunyai kadar yang lebih rendah kejayaan daripada kaedah Hahnemann ini. Ia dibangunkan peminat agak dihormati seperti Dickens, Yeats dan Paus Pius X. Pada tahun 1844 American Institute of Homeopathy telah ditubuhkan dan menghentikan pertumbuhan medan ini doktor konvensional membentuk Persatuan Perubatan Amerika pada tahun 1846. Secara beransur-ansur dengan kemajuan sains dan moden ubat orang ramai mula melihat lebih rasional dalam kaedah yang mudah, kerana tidak ada yang difahami dengan jelas bagaimana rumusan homeopati bekerja. Ada kumpulan yang mula mempersoalkan kekukuhan rawatan itu yang menyatakan bahawa tidak ada bukti saintifik untuk menyokong ini tetapi hanya pembuktian tertentu dan itu juga pada tahun 1800!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar